Aggression Replacement Training
ART
Vad är det som får oss att agera med ett aggressivt beteende och hur ska vi kunna se tidiga tecken på vår ilska? Det är frågor vi vill kunna besvara på genom denna utbildning. Genom att få verktyg att kunna härda ut i vår ilska och veta i vilka situationer detta uppstår i, så tror vi att de barn och ungdomar vi ska utbilda får nycklar till ett rikare socialt liv.
ART utvecklades för att kunna hjälpa barn och ungdomar som har asociala beteenden. Det är en manualbaserad terapiform uppdelad i tre delar: Social färdighetsträning, ilskekontroll och moralträning.
Social färdighetsträning
Alla människor ligger på olika nivåer av hur mycket vi lärt oss från den
miljö vi kommer ifrån. Vissa kan behöva lära sig hur man startar ett
samtal och andra kan behöva träna på att stå emot grupptryck. Barn
med beteendeproblem saknar ofta olika typer av sociala färdigheter som
är viktiga för att fungera i sociala relationer. Genom att träna på de olika
färdigheterna kommer de att fungera bättre socialt i familj, skola och med
vänner.
Social färdighetsträning är indelad i 50 sociala färdigheter grupperade i 6
olika huvudgrupper. Färdigheterna delas in i olika beteendesteg som gör
det lättare för eleven att exakt veta hur och vad han/hon ska göra.
Ilskekontroll
Syftar till att lära eleven att känna igen och hantera sina känslor i
situationer som ofta hanteras med ett aggressivt beteende. Ett aggressivt beteende
är inlärt och inte medfött. Genom modellering och hur vår miljö sett ut så
har vi lärt oss de beteendena. Genom rollspel övar vi tillsammans med
eleverna på att hantera dessa situationer. Upplägget för ilskekontrollträning är 10 lektioner där man går igenom en av ilskekontrollens delar vid varje lektionstillfälle.
Moralträning
I moralträningen ska läraren hjälpa eleverna att utvecklas i sitt moraliska resonerande. Genom att lyfta fram olika dileman så diskuteras det i gruppen vad som är den mest moraliska lösningen i den situationen. Detta innebär inte att man som tränare ska lägga i sina privata övertygelser hos eleven eller gruppen.
Genom att eleverna diskuterar mellan varandra och att i detta få vägledning av oss utan att säga vad som är rätt och fel så tränas eleverna att välja moraliska alternativ. Eleverna får olika dilemman som speglar händelser i verkliga livet.